انجمن شیتوریوهایاشی ها کاراته استان گیلان
انجمن شیتوریوهایاشی ها کاراته استان گیلان

انجمن شیتوریوهایاشی ها کاراته استان گیلان

http://shitoryuhayashi.blogsky.com

حذفِ آقایی و جایگزینیِ چالاکی با کدامین منطق؟!


 کادرفنی بانوان و مدیرتیمهای ملی پاسخ دهند؛
حذفِ آقایی و جایگزینیِ چالاکی با کدامین منطق؟!
اختصاصی ستارگان کاراته:
 
کاراته‌ی ایران در حالی رقابتهای آسیایی قزاقستان را مجموعاً با کسبِ نتایجی بسیار مطلوب پشتِ سر گذاشت که در بخشِ بانوانِ بزرگسال برخلافِ سایرِ رده‌ها، علاوه بر قبولِ شکستی سنگین، شاهدِ اتخاذِ برخی تصمیماتِ عجیب و غیرِعادلانه نیز بودیم.
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستارگان کاراته؛ پیکارهای کاراته‌ی قهرمانی آسیا (قزاقستان) اگر چه در مجموع با درخششِ وصف‌ناپذیرِ نمایندگان کشورمان همراه بود و خاطره‌ی حماسه‌ای به یادماندنی را در اذهانِ اهالیِ کاراته به یادگار گذاشت اما در همین رقابتها نیز بعضاً شاهدِ اتخاذِ تصمیماتی عجیب و غیرِکارشناسانه از سویِ اعضای کادرفنی بودیم که حالا و در زمانِ تعطیلیِ اردوهای تیم ملی، می‌توان علل و عواملِ اتخاذِ چنین تصمیماتی را با فراغِ بال موردِ بررسی و کنکاش قرار داد.
 

پیش از اعزامِ ملی‌پوشان به رقابتهای آسیایی قزاقستان، نامِ محدثه آقایی، حمیده عباسعلی، رزیتا علیپور و دلارام دوستی به عنوان اعضای کومیته‌ی تیمی بانوانِ کشورمان برای رقابت با دیگر تیمهای آسیایی، رسما از سوی فدراسیون کاراته اعلام شد. اعضای کادر فنی تیم ملی بانوان با بررسیِ دقیق و موشکافانه‌ی شرایطِ بازیکنان و با توجه به میزانِ تواناییِ آنها، تشخیص دادند که چهار کاراته‌کای مذکور، بیش از سایرین شایسته‌ی عضویت در ترکیبِ کومیته‌ی تیمیِ بانوان‌اند و به همین دلیل، نامِ این چهار بازیکن را صراحتاً و با قاطعیت اعلام کردند. اما ساعاتی پیش از آغازِ مسابقاتِ کومیته‌ی تیمی، ناگهان با خبری غافلگیرکننده روبرو شدیم! کادرفنیِ تیم ملی بانوان، نامِ محدثه آقایی را از لیستِ اعضای کومیته‌ی تیمی خارج و فاطمه چالاکی را جایگزینِ او ساخت!
 
مربیانِ تیم ملی پیش از اعزام به رقابتهای آسیایی قزاقستان، از حضورِ قطعیِ محدثه آقایی در ترکیبِ کومیته‌ی تیمی بانوان خبر داده بودند. از این موضوع می‌توانیم نتیجه بگیریم که در آن مقطعِ زمانی، اعضای کادرفنی اعتقادِ راسخ داشتند که آقایی برای عضویتِ در کومیته‌ی تیمی، سزاوارتر از چالاکی است. لذا برای اینکه این اعتقاد راسخ از بین برود و نظرِ مربیان تغییر کند، حتما باید دلیلِ قابلِ قبولی وجود داشته باشد. این به هیچ وجه منطقی نیست که اعضایِ کادرفنی، بدونِ ارائه‌ی هیچ دلیلِ قانع‌کننده‌ای، به یکباره نظراتِ پیشینِ خود را نقض کرده و بازیکنِ دیگری را جایگزینِ نفراتِ قبلی سازند.
 
با ذکرِ این مقدمه، اکنون باید به دنبالِ یافتنِ توجیهِ منطقی برای حذفِ نامِ محدثه آقایی از لیستِ اعضایِ کومیته‌ی تیمی بانوان و نیز اضافه شدنِ نامِ فاطمه چالاکی به این لیست باشیم. یکی از دلایلی که می‌تواند توجیه‌کننده‌ی این جا به جایی باشد، آن است که بدانیم مثلا محدثه آقایی پیش از آغاز رقابتهای کومیته‌ی تیمی، در بخشِ انفرادی بسیار ضعیف ظاهر شده و برعکس، فاطمه چالاکی عملکردی بسیار درخشان را در بخشِ انفرادی به معرضِ نمایش گذاشته است. اگر چنین اتفاقی در قزاقستان رخ داده بود، کادرفنی می‌توانست اینگونه استدلال کند که "آقایی در آن مقطعِ زمانی، از شرایطِ آرمانی فاصله گرفته بود و برعکس، چالاکی بسیار آماده و سرِحال مبارزه می‌کرد و به همین دلیل، تصمیم گرفتیم چالاکی را جایگزینِ آقایی سازیم" اما آیا واقعا چنین اتفاقی در رقابتهای آسیایی قزاقستان رخ داده است؟! با هم کارنامه‌ی این دو بازیکن را در بخشِ انفرادیِ پیکارهای آسیایی قزاقستان، مرور و سپس نتیجه‌گیری می‌کنیم.
 
محدثه آقایی در بخشِ انفرادی مسابقاتِ آسیایی قزاقستان و در وزنِ مثبتِ 68 کیلوگرم، در برابر آیومی از ژاپن با نتیجه‌ی یک بر صفر مغلوب شد. آیومی در مسابقاتِ جهانیِ اتریش (2016) عنوان نخست را کسب کرد و در همین مسابقاتِ آسیایی قزاقستان نیز قهرمان شد. این بازیکن با کسبِ سه مدالِ جهانی (یک طلا و دو برنز) جزوِ برترین‌های تیم ملی ژاپن محسوب میشود. کسبِ 4 مدالِ طلا و 5 نقره از معتبرترین رقابتهای کاراته‌وان (فرانسه، هلند، آلمان، اتریش، ژاپن و...) از دیگر افتخاراتی است که در کارنامه‌ی ورزشیِ این قهرمانِ ژاپنی به ثبت رسیده است. جالب است بدانید آیومی از سالِ 2012 تا کنون، در هر مسابقه‌ای که حضور یافته، موفق به کسبِ مدال شده است. با این توضیح، اکنون می‌دانیم که محدثه آقایی در برابرِ کاراته‌کایی با اختلافِ تنها یک امتیاز شکست خورده است که کوله‌باری از افتخارات را با خود همراه دارد و در حالِ حاضر نیز یکی از برترین‌های وزنِ مثبتِ 68 کیلوگرمِ جهان به شمار میرود.
 
از سویِ دیگر، فاطمه چالاکی در بخشِ انفرادیِ رقابتهای آسیایی قزاقستان و در وزنِ منهای 55 کیلوگرم، در برابرِ حریفی گمنام از ژاپن با نتیجه‌ی 4 بر سه شکست خورد. برای این ژاپنی تا پیش از حضور در رقابتهای آسیایی قزاقستان، هیچ عنوان و مقامِ قابلِ ذکری ثبت نشده است! اگر محدثه آقایی در برابرِ آیومی (ستاره‌ی کاراته‌ی ژاپن و جهان) با اختلافِ تنها یک امتیاز مغلوب شد، فاطمه چالاکی در مصاف با نماینده‌ای گمنام از همین کشور نتیجه را واگذار کرد!
 
از آنچه ذکر شد، آیا می‌توان نتیجه گرفت که عملکردِ چالاکی در بخشِ انفرادی، بهتر از آقایی بوده و به همین دلیل، کادرفنی تصمیم گرفته که چالاکی را در بخشِ کومیته‌ی تیمی، جایگزینِ محدثه آقایی سازد؟! قطعا اینچنین نیست و یقینا هیچکس نخواهد پذیرفت که چالاکی در کومیته‌ی انفرادی، عملکردی بهتر از آقایی داشته اما متاسفانه این همان چیزی است که ساعاتی پیش از آغاز رقابتهای کومیته‌ی تیمی، از سوی کادرفنی اعلام شد! گفته میشود مربیان تیم ملی با این بهانه که محدثه آقایی در بخشِ انفرادی، عملکردِ قابلِ قبولی نداشته، او را از لیست نفراتِ کومیته‌ی تیمی خط زده‌اند! اما پرسش اینجاست که چرا به جایِ آقایی، فردی را جایگزین کردند که دستِ کم در همان بخشِ انفرادی، عملکردی به مراتب ضعیف‌تر از آقایی داشت؟! اگر شکستِ یک بر صفرِ آقایی در برابرِ قهرمانِ کاراته‌ی جهان، از نظرِ اعضای کادرِفنی، عملکردی ضعیف محسوب میشود، منطقاً باید بپذیرند که شکستِ فاطمه چالاکی در برابرِ حریفی گمنام، عملکردی به مراتب ضعیف‌تر به شمار میرود.
 
آقایی در رپه‌شارژ هم با نتیجه‌ی یک بر صفر، مغلوبِ حریفی از چین شد. این کاراته‌کای چینی در دوره‌ی قبلیِ پیکارهای آسیایی در ژاپن، نایب قهرمان شده بود. از سوی دیگر فاطمه چالاکی در رپه‌شارژ، نتیجه را با حسابِ 3 بر صفر به حریفی از اندونزی واگذار کرد که تا پیش از این رقابتها، موفق به کسبِ هیچ مدالی در پیکارهای آسیایی نشده بود. واقعا از هر زاویه‌ای به این موضوع بنگریم، نمی‌توانیم حتی یک توجیهِ منطقی و خردمندانه برای حذفِ آقایی از لیست نفراتِ کومیته‌ی تیمی و اضافه شدنِ چالاکی به این لیست، بیابیم.
 
ممکن است اعضای کادرفنی بخواهند با تمسک به این موضوع که فاطمه چالاکی باتجربه‌تر از آقایی است، این جا به جایی را توجیه کنند. در اینصورت باید به این پرسش پاسخ دهند که مگر قبل از اعزامِ ملی‌پوشان به قزاقستان، نمی‌دانستند چالاکی باتجربه‌تر از آقایی است؟ چرا همان زمان چالاکی را به عضویتِ کومیته‌ی تیمی در نیاوردند؟ چرا پس از شکستِ چالاکی در بخشِ انفرادی و بی‌مدال ماندنِ این بازیکن، ناگهان به یاد آوردند که چالاکی باتجربه‌تر از آقایی است؟! فراموش نکنیم آقایی در رقابتهای انتخابی، حمیده عباسعلی (پرافتخارترین عضو تیم ملی بانوان) را شکست داد که این البته نشان‌دهنده‌ی میزانِ توانایی و اقتدارِ اوست.
 
آقایی از لحاظِ فیزیکی هم در شرایطی قرار دارد که معمولا موردِ توجهِ مربیان در بخشِ کومیته‌ی تیمی قرار می‌گیرد. این یک قانونِ کلی نیست اما اغلب مربیان ترجیح می‌دهند از بازیکنانِ میان‌وزن یا سنگین‌وزن (با قد و قامتِ بلند) در رقابتهای کومیته‌ی تیمی استفاده کنند. در پیکارهای آسیایی قزاقستان، تمامِ این موارد بنا به دلایلِ نامعلوم، از سوی اعضای کادرفنی نادیده گرفته شد و تا این لحظه، حتی یک نفر هم توضیح نداده است که حذفِ آقایی و جایگزینیِ چالاکی در ترکیبِ کومیته‌ی تیمی، با کدامین منطق صورت گرفت؟! متاسفانه مسئولین به گونه‌ای سکوت کرده‌اند که گویا هیچ اتفاقِ عجیبی رخ نداده و همه چیز مطابقِ قوانینِ عقلی و بر پایه‌ی عدالت پیش رفته است!
 
برخی‌ها ممکن است عنوان کنند که چالاکی با کسبِ 3 پیروزی و یک شکست در بخشِ کومیته‌ی تیمی، عملکردی نسبتا مطلوب را به نمایش گذاشته و لذا دیگر نباید از موضوعِ جایگزینیِ او انتقاد کرد. ما می‌پذیریم که مبارزاتِ چالاکی در بخشِ کومیته‌ی تیمی، مجموعا رضایت‌بخش بوده است اما همزمان با این پذیرش، دو موضوع را مطرح می‌سازیم. اول اینکه اعضای کادرفنی چگونه می‌خواهند اثبات کنند که اگر محدثه آقایی در ترکیبِ کومیته‌ی تیمی حضور می‌یافت، مبارزاتی بهتر از چالاکی را به نمایش نمی‌گذاشت؟ و دوم اینکه بالاخره برای کنارگذاشتنِ بازیکنی که قبلا حضورش در ترکیب کومیته‌ی تیمی تثبیت شده، باید دلایلِ قابلِ قبولی از سوی اعضای کادرفنی ارائه شود چرا که در غیرِ اینصورت، نه تنها انتخابِ گذشته‌ی خود را زیرِ سئوال می‌برند که حتی به سمت و سویِ ایجادِ هرج و مرج پیش رفته و نقشِ سلیقه را بر نگاهِ کارشناسانه، مقدم می‌دارند.
 
این درست است که مبارزاتِ چالاکی در بخشِ کومیته‌ی تیمی، نسبتا مطلوب بود اما همه می‌دانیم که اعضای کادرفنی، علّام‌الغیوب نیستند و نمی‌توانند آینده را ببینند و بر اساسِ آن، تصمیم‌گیری کنند. بلکه همه‌ی ما موظفیم بر اساسِ کارنامه‌ی بازیکنان و آنچه تاکنون بدست آورده‌اند، در موردِ آنها تصمیم‌گیری کنیم و نه صرفا برپایه‌ی آنچه که از آینده، در عالمِ رویا مشاهده کرده‌ایم!
 
برای روشن‌تر شدنِ مطلب، مثالِ ذیل را بخوانید:

(تذکر: نامها و همینطور داستانِ مطرح‌شده، صرفا جنبه‌ی تمثیلی دارند)
 
فرض کنید شهرام هروی (سرمربی تیم ملی کاراته) می‌خواهد بازیکنِ برترِ وزنِ مثبت 84 کیلوگرم را شناسایی و به رقابتهای جهانی اعزام کند. او سه مبارزه بینِ سجاد گنج‌زاده و هادی عرب برگزار می‌کند که در هر سه مبارزه، گنج‌زاده پیروز از میدان خارج میشود. سپس آنها را به دو رقابتِ بین‌المللی هم اعزام می‌کند که در هر دو مسابقه، گنج‌زاده نتیجه‌ای بهتر از هادی عرب کسب می‌کند. اما سرانجام هروی تصمیم می‌گیرد که گنج‌زاده را حذف و عرب را راهیِ رقابتهای جهانی سازد! اتفاقا هادی عرب هم در مسابقاتِ جهانی نتیجه‌ای مطلوب بدست می‌آورد. اکنون فرض کنید گروهی از کارشناسان، از هروی می‌پرسند که به چه دلیل گنج‌زاده را حذف و عرب را روانه‌ی رقابتهای جهانی ساختی؟ هروی پاسخ می‌دهد "من میدانستم عرب در مسابقاتِ جهانی، عملکردِ مطلوبی خواهد داشت"

کارشناسان از او می‌پرسند: از کجا می‌دانستی؟ مگر پیش از اعزام به رقابتهای جهانی، گنج‌زاده در تمامِ بخش‌ها، عملکردی بهتر از عرب نداشت؟ مگر نباید عملکردِ بازیکنان را ملاکِ گزینشِ آنها قرار دهیم؟

هروی پاسخ می‌دهد: من می‌دانستم عرب، عملکردِ خوبی در رقابتهای جهانی خواهد داشت و دیدید که همینطور هم شد. بنابراین دیگر حاضر نیستم به پرسش‌های شما پاسخ دهم!
 
به نظرِ شما خواننده‌ی گرامی، آیا انتخابِ فرضیِ هروی و نحوه‌ی پاسخگوییِ او به پرسش‌های کارشناسان، منطقی و قابلِ قبول است؟
 
به موضوعِ اصلی بازمیگردیم. محدثه آقایی و فاطمه چالاکی، هم‌وزن نیستند و در اردوهای تیم ملی نیز با هم انتخابی نزدند. اما اعضای کادرفنی با استناد به این موضوع که آقایی در قزاقستان و در بخشِ انفرادی، عملکردِ خوبی نداشت، او را از ترکیبِ کومیته‌ی تیمی حذف و چالاکی را جایگزینِ وی ساختند. وقتی عملکردِ آقایی و چالاکی را در بخشِ انفرادی مورد بررسی قرار می‌دهیم، می‌بینیم آقایی عملکردی به مراتب بهتر از چالاکی داشته است. پس چرا باید چالاکی را جایگزینِ آقایی سازند؟ این پرسشی است که تاکنون هیچیک از اعضای کادرفنی به آن پاسخ نداده است.
 
به گزارش ستارگان کاراته؛ فاطمه چالاکی از ملی‌پوشانِ پرسابقه‌ی کاراته‌ی بانوان و عضوِ برجسته‌ی باشگاهِ چالاکیِ مازندران است. این باشگاه، از فعال‌ترین باشگاههای کاراته‌ی مازندران (در بخش بانوان) به شمار میرود و مربیانِ آن، نمایندگیِ سبکِ شیتوریو اینویی‌ها (سبکِ متعلق به محسن آشوری دبیر فدراسیون کاراته) را برعهده دارند.
 
محدثه آقایی نیز اهلِ کرمانشاه و شاگردِ مریم مشیری (سرمربی پیشین تیم ملی کاراته) است. آقایی یکی از اعضایِ سبکِ شیتوریو شیتوکای به شمار میرود. مسئولیتِ این سبک در ایران، پیش‌تر بر عهده‌ی استادِ فقید، شادروان اکبر اکرامی بود.
 
نویسنده: محمد قدیمی/ مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.