انجمن شیتوریوهایاشی ها کاراته استان گیلان
انجمن شیتوریوهایاشی ها کاراته استان گیلان

انجمن شیتوریوهایاشی ها کاراته استان گیلان

http://shitoryuhayashi.blogsky.com

نتیجه‌ی ضعیف برای نگین باقری و کاتای ایران/ شکستِ ایده‌های آشوری در خصوصِ کاتا


 آیا داوریِ کاراته‌ی ایران از استانداردهای بین‌المللی فاصله دارد؟

اختصاصی ستارگان کاراته:

رقابتهای قهرمانی آسیا (قزاقستان) اگر چه در مجموع با درخششِ خیره‌کننده‌ی کاراته‌کاهای ایرانی همراه بود اما در بخشِ کاتای بزرگسالان اتفاقاتی رخ داد که باید به صورتِ دقیق و کارشناسانه موردِ بحث و بررسی قرار گیرد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستارگان کاراته؛ نگین باقری که پیش از اعزام به رقابتهای آسیایی قزاقستان، موفق شده بود در یک انتخابیِ جنجالی و پس از سالها، سدِ محکمی به نامِ "مهسا افسانه" را پشتِ سر بگذارد، در تاتامی‌های قزاقستان نتوانست نمایشِ قابلِ قبولی ارائه و به نحوی شایسته از اعتبارِ کاتای ایران دفاع کند.
 

باقری در پیکارهای آسیایی قزاقستان، مغلوبِ سی‌لین‌لی از مالزی شد. این کاتاروی نه چندان مطرحِ مالزیایی، پیش از این 6 بار با مهسا افسانه روبرو و در هر شش مرتبه هم مغلوبِ قهرمانِ ایرانی شده بود. آخرین مصافِ افسانه و سی‌لین‌لی به اردیبهشت‌ماهِ سالِ جاری در بازیهای کشورهای اسلامی بازمی‌گردد که در آن رقابتها، نماینده کشورمان (مهسا افسانه) توانست قاطعانه و با بیشترین اختلافِ ممکن (5 بر صفر) بر حریفِ مالزیاییِ خود غلبه کند. باقری اما دو ماه بعد و در تاتامی‌های قزاقستان، در مصاف با کاراته‌کایی که همواره در برابرِ نماینده‌ی کشورمان مغلوبِ مطلق بوده است، نتیجه را واگذار کرد تا کلافِ پیچیده‌ی کاتای ایران، معماهای تازه‌ای را تجربه کند.
 
پس از شکستِ میلیمتریِ مهسا افسانه برابرِ نگین باقری در رقابتهای انتخابی تیم ملی (اعزامی به پیکارهای آسیایی قزاقستان) جنجال‌های رسانه‌ای پیرامونِ این مسابقه، مدت‌ها فضای کاراته‌ی کشور را ملتهب ساخت. پذیرشِ شکستِ افسانه برابرِ باقری، برای بسیاری از اهالیِ کاراته، سخت و دور از ذهن بود. برخی‌ها می‌گفتند افسانه در سالها و ماههای اخیر، همواره و با اختلافِ بسیار زیاد، باقری را شکست داده است و لذا پیشرفتِ چشمگیرِ باقری و تنزلِ قابلِ ملاحظه‌ی افسانه آن هم در مدتِ تنها چند هفته، امری عجیب و غیرِ عادی به نظر میرسد.
 
حالا و با شکستِ دور از ذهنِ نگین باقری برابرِ حریفِ مالزیایی، باید مسئله‌ی رقابتهای انتخابی تیم ملی را از زاویه‌ای دیگر بنگریم و از کارشناسانِ کاراته‌ی کشور بخواهیم پیرامونِ این موضوع، اظهارِ نظر کنند. برخی‌ها معتقدند شکستِ باقری در تاتامی‌های قزاقستان مقابلِ حریفی که همین چند هفته قبل، با بیشترین اختلافِ ممکن مغلوبِ مهسا افسانه شده بود، ثابت می‌کند که داورانِ ایرانی در مسابقه‌ی انتخابی میانِ افسانه و باقری، دچارِ اشتباهِ فنی شده‌اند. این افراد معتقدند داورانِ کاراته‌ی کشورمان دستِ‌کم در بخشِ کاتا، با استانداردهای بین‌المللی فاصله داشته و نیازمندِ آموزشِ بهتر و کاملترند تا از خطاهای سهوی مصون باشند. این گروه می‌گویند داورانِ ایرانی می‌بایست با حضورِ مستمر در کلاس‌های بازآموزی، دانش و مهارت‌های فنیِ خود را دائماً به روز کنند تا از کاروانِ داوریِ جهان و آسیا عقب نمانند. خواسته‌ای که به احتمالِ قریب به یقین، با حضورِ جواد سلیمی در رأسِ هرمِ داوریِ کشور اجابت خواهد شد تا در انتخابی‌های بعدی، دغدغه‌های قهرمانان و مربیان به حداقل برسد.
 
اما موضوعِ دیگری که این روزها و پس از پایانِ پیکارهای آسیایی قزاقستان خودنمایی می‌کند، شکستِ مطلقِ ایده‌های محسن آشوری (سرپرستِ دبیری فدراسیون کاراته) در خصوصِ کاتا و نحوه‌ی اعزامِ ملی‌پوشان به رقابتهای بین‌المللی است. آشوری پیش‌تر و در گفتگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرده بود که از ابتدا تصمیم داشتیم در بخشِ کاتا، یک بازیکن را به مسابقات کشورهای اسلامی اعزام کنیم و بازیکنِ دیگر را نیز روانه‌ی رقابتهای آسیایی سازیم.
 
در واقع آشوری معتقد بود که در بخش کاتای مردان و زنان، می‌بایست از هر دو بازیکنِ برتر، به صورتِ چرخشی در رقابتهای رسمی استفاده کرد. این تفکر باعث شد در پیکارهای آسیایی قزاقستان، هیچیک از دو نماینده‌ی کاتای انفرادیِ ایران موفق به کسبِ مدال نشوند. تیرماهِ امسال در بخشِ بانوان، نگین باقری و در قسمتِ مردان نیز امیربهادر تدین با پیراهنِ تیم ملی روانه‌ی رقابتهای آسیایی قزاقستان شدند و هر دو، با دستِ خالی به میهن بازگشتند. این در حالیست که دو ماه قبل، یعنی اردیبهشت‌ماهِ سالِ جاری، مهسا افسانه و ابوالفضل شهرجردی به نمایندگی از کاراته‌ی ایران، پا به تاتامیِ مسابقاتِ کشورهای اسلامی گذاشتند و هر دو موفق به کسبِ مدالِ برنز شدند.
 
فراموش نکنیم که بازیهای آسیایی در راه است و دیگر مجالی برای آزمودنِ سیاست‌های شکست‌خورده نیست. این کاملا واضح و مبرهن است که حضور در رقابتهای بین‌المللیِ اصلی، حقِ مسلمِ بازیکنِ برتر به شمار میرود و البته برای حفظِ انگیزه‌ی بازیکنانِ دوم و سوم نیز می‌توان آنها را روانه‌ی سایرِ پیکارهای بین‌المللی از جمله رقابتهای کاراته‌وان ساخت.
 
نویسنده: محمد قدیمی/ مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.